Dobříšský skatepark nedávno prošel rekonstrukcí. Jedná se však pouze o dočasné řešení, práce je na něm stále dost. Největší zásluhu na jeho údržbě a rozvoji má organizace D Fight, a tak jsme si nejen o tom popovídali s jedním ze zakladatelů organizace – s Alešem Křivánkem. Ten mimo jiné prozradil, že se už 9. září můžete těšit na Bike Fight 2017.

Aleši, jak to v současné době vypadá se skateparkem? Na konci roku 2016 radnice vyčlenila určitý obnos, který měl jít na částečnou rekonstrukci. Plánují se nějaké další kroky nebo rekonstrukce stačila?

Na konci roku 2016 proběhla výměna povrchů, ale je to jen dočasné řešení s životností maximálně dvě sezóny. Každopádně i tato investice je přínosem, a to jednak z důvodu, že park je dále provozuschopný a taky to přináší další čas na jednání a vymýšlení co se skate/bike parkem dál. Současný stav parku je totiž téměř na konci své bezpečné existence. Už tedy není dál možné se bavit o rekonstrukci, ale spíš o výstavbě nového parku.

Měli jste jako organizace D Fight možnost se nějak k rekonstrukci vyjádřit – ve smyslu, co by se mělo opravit akutně, co počká…?

Ano, měli. Návrh, že se opraví jen to nejnutnější, než se vymyslí a vyřeší co dál, jsme na město přinesli my a na jeho prosazení má největší zásluhu zastupitel Filip Kahoun, který byl velkým iniciátorem této poslední rekonstrukce. Stav před rekonstrukcí byl tak vážný, že byl park z bezpečnostních důvodů uzavřen. Výměna povrchů tak umožnila znovuzprovoznění.

Je to první rekonstrukce po přibližně čtyřech letech, je to tak? Kdo zařídil tehdejší rekonstrukci?

Když se podívám úplně do historie, tak překážky v roce 2010 nebyly moc využívány a taky udržovány. To byl vlastně důvod, proč jsme tenkrát uspořádali první BMX závody Bike Fight – abychom prostor oživili a začali budovat komunitu nových riders. Hned rok na to jsme s prvním úspěchem v zádech oslovili město, aby investovalo do potřebné údržby parku a v rámci této údržby jsme uspořádali akci, kde jsme hodili park do nového „graffy hávu“. Od té doby jsme pravidelně park vlastnoručně opravovali s drobnými finančními příspěvky od města, ale tohle „záplatování“ nešlo dělat do nekonečna.

Jak je na tom skatepark v porovnání s jinými v rámci regionu nebo i republiky?

Dneska je obrovský boom ve výstavbě betonových parků, které jsou svojí životností nesrovnatelné s dřevěnými překážkami, které jsou aktuálně v našem parku. Za výstavbou parků v naprosté většině stojí vždy investice ze strany města, které buď investuje z vlastních zdrojů nebo z dotací. Nejnovější skatepark v regionu hrazený městem teď roste v Příbrami, a to právě betonový.

Kdo je vůbec autorem koncepce, jak skatepark vypadá?

Upřímně, konkrétní jména nevím. Park je vytvořen na tři etapy, podle toho kdo zrovna přišel s nápadem na město. První se v parku objevily betonové překážky určené především pro skate, následovalo vybudování dřevěné „lajny“ v podobě tří překážek pro BMX a jako poslední byla v parku postavena U-rampa. Celková koncepce je vlastně úplně špatně. Nikdy se podle mě nepřemýšlelo v celkovém měřítku areálu, který je dost velký na to, aby měl efektivnější využití. Když už se něco dělá na etapy, tak by to mělo mít vizi finální podoby. To se tady nikdy nestalo.

Je o tuto volnočasovou aktivitu v Dobříši zájem, resp. využívá se skatepark?

Hele, nestačim se divit. V roce 2010 do parku chodilo pár kluků na skejtu a na BMXku tam nejezdil z lokálních skoro nikdo. Dneska pokaždý, když se tam jdu podívat, tak na velkejch překážkách drandí spoustu mladejch kluků na kolech, skejtech i koloběžkách. Před pár dny jsem šel na večer do skateparku a potkal jsem partičku cca sedmi zhruba 13 letejch kluků na kolech co jeli očividně z parku. V tu chvíli jsem si uvědomil, že jsme tady asi sérií závodů a aktivním zájmem o park něco rozhejbali. Přejel mě normálně mráz po zádech jakou jsem měl radost. Přestože jsem na BMX nejezdil nikdy a na skejtu sporadicky, tak tohle prostě stojí za to těm klukům ty podmínky vybojovat.

Jaká je v této otázce spolupráce s vedením města? Zajímá se aktivně o toto téma?

Město na konci roku 2016 pustilo peníze z rozpočtu na nové povrchy v hodnotě asi 150 tisíc, před pár týdny byl oplocen celý areál a dokonce přibyly kamery. Je to vlastně poprvé od roku 2010, kdy se vyslechly naše prosby. Plot byl pro nás vždycky věc, kterou jsme chtěli jako první, než se může pokračovat v čemkoliv jiném v parku. Bez oplocení a řádu park dostával od vandalů dost čouda a nemělo moc cenu cokoliv opravovat víc než potřeba.

Je skatepark městský? Pokud ano, město tedy zodpovídá za jeho stav, propagaci a tak dále…

Překážky v parku vlastní město a je zároveň správcem skateparku, takže zodpovídá za jeho stav a rozvoj. Ale pozemek, na kterém se areál nachází, dle všeho patří rodině Mansfeldů. Proto jsou překážky „mobilní“ a výstavba stálého betonového skateparku by podléhala domluvě mezi městem a vlastníkem pozemku.

Jak vlastně vznikla organizace D Fight a jak se dostala k problematice skateparku?

Před sedmi lety jsme s bráchou a Petrem Holanem bavili o tom, že místní skatepark neni využíván, tak jako v jiných městech. Nejen na pravidelnej pojezd místních riders, ale že se tady nekonaj ani žádný závody. To jsme se rozhodli změnit a uspořádali první Bike Fight, kam dorazilo přes 300 lidí a jelo 20 závodníků, což nás příjemně překvapilo. Od tý doby jsme v tom pokračovali, protože to bavilo jezdce, návštěvníky a hlavně nás. To, že se o skatepark zajímáme, je čistě hobby záležitost.

Bude Bike Fight 2017?

Bude! A to 9. 9. 2017. Mákáme na tom a prozradím, že u nabitých závodů to neskončí, protože večerní program zahrnuje legendu českýho hip hopu Prago Union. Více informací na našem Facebooku.

Co všechno by se s prostorem dalo dělat? Máte nějakou vizi toho, jak by se v ideálním případě mohl rozvíjet?

Rozvíjet by se měl tak, aby byl co nejvíc využitý, takže za nás to ideálně nebude jen skate park. Možností je spoustu, a areál by se tak mohl využívat k různým aktivitám, třeba venkovní finess, slack line, pump track, parkour a vymyslet se toho dá spoustu. Mělo by to být chytře postavené, aby se využil areál do posledního metru a pro více zájmových skupin.
Facebook Comments